Tiedote 11.7.2016

Joroisten Musiikkipäivät -festivaaleilla moneen tapahtumaan on vapaa pääsy

Ohjelmistoaan uudistaneen ja laajentaneen Joroisten Musiikkipäivät -festivaalin lipunmyynti käy vilkkaana ja onkin ylittänyt jo nyt viime vuoden kokonaismyynnin. Erityisen suosittuja ovat olleet Waltteri Torikan, Paula Koivuniemen, Ismo Alangon ja Andrea Carèn konsertit. Festivaalin upeaan ja monipuoliseen ohjelmistoon sisältyy myös yhdeksän tapahtumaa, joihin yleisöllä on vapaa pääsy.

Heti avajaispäivänä 23.7. ohjelmassa on kaksi maksutonta tapahtumaa; Musiikkipäivien avajaistapahtuma sekä Bravaden lastenkonsertti. Avajaistapahtumassa Joroisten Jari-Pekka-liikenneasemalla Joroisten Musiikkiyhdistyksen hallituksen puheenjohtaja Aune Toivanen sekä Musiikkipäivien taiteellinen johtaja Jan Hultin avaavat festivaalin, jonka jälkeen kuullaan pianisti Joanna Bromanin ja sellisti Helena Plathanin musiikkia.

Nokkahuilukvartetti Bravade esiintyy Musiikkipäivillä kolmessa lapsille suunnatussa ilmaiskonsertissa, joista yksi on avajaispäivänä Joroisten Urheilutalolla ja kaksi muuta 24.7. Leppävirralla Vesileppis Areenalla ja Juvalla Sampolan monitoimisalissa. Bravaden hulvattomassa Heviveljekset ja KlaSarit kilpasilla -lastenkonsertissa kuullaan niin Bachia kuin Robiniakin nokkahuiluversioina.

Sunnuntaina 24.7. pidetään Joroisten kirkossa myös Musiikkipäivien perinteinen juhlajumalanpalvelus, jossa laulavana liturgina toimii oopperalaulaja ja rovasti Esa Ruuttunen. Seuraava ilmaistapahtuma on tiistaina 26.7. Joroisten seurakuntatalolla, jossa Mannerheim-oopperan käsikirjoittajat Laila Hirvisaari ja Eve Hietamies keskustelevat Aarno Cronvallin johdolla.

Ilmaisohjelmisto jatkuu Joroisten seurakuntatalolla myös seuraavana päivänä, keskiviikkona 27.7. Lappeenrantalaiset nuoret muusikot Juho Silventoinen ja Ida Koskinen esiintyvät jazzahtavissa tunnelmissa, jonka jälkeen Maailman ilmatieteen järjestö WMO:n pääsihteeri, meteorologian tohtori Petteri Taalas kertoo Musiikkipäivien ilmateemaan liittyen ilmastonmuutoksesta.

Vapaa pääsy on myös Musiikkipäivien toritapahtumaan 28.7. Joroisten torilla. Toritapahtumassa ovat mukana muun muassa svengaava jazzkvartetti The Essence sekä palkittu nuori sopraano Tuuli Takala.

Lisätiedot:

Marketta Kosunen